shutterstock_328717790

תכנית הרובעים בתל אביב

מטרותיה של תכנית הרבעים היא לקדם את ההתחדשות העירונית במרכז העיר תל אביב תוך שמירה על איכות חיי תושביה ושימור האופי האדריכלי באזור ההכרזה שהוגדר על ידי ארגון אונסק"ו העולמי כאתר לשימור המורשת. התכנית מתעתדת לממש את מטרותיה על ידי קביעת מסגרת זכויות בנייה מקסימלית לבנייני מגורים בתחום הרבעים 3 ו-4 בעיר תל אביב. קביעת זכויות בנייה אלו ישמרו על המאפיינים האדריכליים הייחודיים, לצד חיזוק מבנים בפני רעידות האדמה בהתאם לעקרונותיה של תמ"א 38.

לצד האתגר העומד בפני התוכנית בשמירת מרקמה וזהותה של העיר, קיים אתגר נוסף בעל חשיבות רבה והוא חידושם של המבנים הבנויים באזורי תכנית הרבעים. המבנים המיושנים נדרשים לעמוד בסטנדרטיים מודרניים התואמים את המציאות היום יומית על ידי מתן פתרונות חנייה, מעליות, שטחי שירות, מיגון מפני טילי קרקע וחיזוקם מפני רעידות אדמה. עם הגשת תכנית הרבעים להתחדשות עירונית עלו כ100 התנגדויות של תושבי העיר אשר לצדן הוגשה גם התנגדויותיו של מהנדס העיר, אלו יחד נבחנו על ידי הוועדה החוקרת שהוקמה במיוחד לבחינת ההתנגדויות עד שלבסוף אושרה התוכנית בשינויים מינוריים בהחלטה שניתנה החל מ ה-29/11/2015.

תיחומם של רבעים 3 ו-4 ואזור ההכרזה בתכנית

תיחומו של רובע 3 מוגדר בין רחוב אבן גבירול ממזרח, חוף הים במערב, נחל הירקון בצפון ורחוב בוגרשוב בדרום. בין היתר נכללים ברובע זה: מתחם כיכר דיזינגוף, מתחם הבימה, כיכר רבין, נמל תל אביב, מתחם בזל, והרחובות בן יהודה, פרישמן, גורדון, ארלוזורוב (בחלקו מערבי), ירמיהו, פרוג, שדרות בן ציון, בן גוריון, נורדאו, שדרות ח"ן.

תיחומו של רובע 4 מוגדר בין רחוב אבן גבירול, נתיבי איילון, נחל הירקון ושדרות שאול המלך. בתוכו נכללים בין היתר הרחובות ארלוזורוב, כיכר המדינה, ויצמן, ז'בוטינסקי, דרך נמיר, יהודה המכבי, שדרות דוד המלך.

תיחומו של אזור ההכרזה מצוי כבמחצית משטחו של רובע 3, בנוסף ישנו שטח קטן המצוי ברובע 4, על שטחים אלו יחד חלה הכרזתו של ארגון אונסק"ו לשימור שטח זה כאתר המורשת העולמית.